SEO konzultant – IT expert, nebo obchodník? 

Jaký kouzelník se skrývá pod vykonavatelem profese zvané SEO konzultant? Co umí osoba, která slibuje, že postaví na nohy téměř každý internetový byznys a jeho majitel se co nevidět začne topit v penězích? Jaké SEO tipy a triky skrývá v rukávu? Umí tak dobře prodávat jakékoliv zboží, nebo nastaví webové stránky způsobem, že vyhledávače konkurenci přehlédnou nebo zařadí na poslednější pozice? Skutečnost je taková, že od každého trochu a ještě něco navíc. 

 

Čím začne váš SEO konzultant

Lidová moudrost praví Dvakrát měř, jednou řež. Přesně tím se řídí každá solidní SEO analýza i vyhodnocení investic do SEO. Nejprve je třeba vše důkladně promyslet a zanalyzovat. To znamená podrobně s klientem probrat jeho představy, očekávání, zohlednit specifika nabízeného sortimentu a zmapovat situaci mezi konkurencí. Profesionál ví, že základ je v dobré komunikaci, nejprve směrem k tomu, kdo využívá jeho služeb, a potom vzhledem k těm, které chce klient oslovit.  Pokud je součástí úkolu konzultanta oprava již hotového webu, který zklamal v přitáhnutí pozornosti zákazníků, je třeba zjistit, kde nastala chyba, kde je zakopán pes. Nemusí se nutně jednat o nějakou technickou nedostatečnost typu chybějící mobilní SEO, často se stává, že web je příliš obecný, nezajímavý a necílí jasněji na předpokládanou cílovou skupinu. Chybí mu kvalitní SEO copywriting. Proto se někdy přistupuje k vytvoření person – jakýchsi virtuálních, ale podrobně charakterizovaných osob, které připadají jako možní zákazníci nejvíce v úvahu. 

 

Mezi člověkem a strojem

Když jsou texty v pořádku z hlediska lidského faktoru, nastupuje rozbor klíčových slov, metadat a odkazů, což dohromady představuje “krmivo” pro strojovou inteligenci, v první řadě robotické vyhledavače. Předpokládanou výhodou je, že SEO odborník umí html, vyzná se alespoň v základech programování a že s programátorem spolupracuje. Je potřeba přesvědčit techniku, aby na text reagovala k všeobecné spokojenosti – stránky se nabídnou uživatelům z předních míst, oni je navštíví a udělají tržbu. SEO konzultant funguje jako tlumočník z jednoho jazyka do druhého nebo jako stavitel mostů mezi dvěma světy. A sice mezi světem obyčejných smrtelníků, kteří si po staletí vystačili s vychvalováním svého zboží na tržišti a světem moderní technologie a umělé inteligence, se kterou to svedou jen někteří.

 

Především marketingový machr

Webové stránky znamenají propagaci společnosti a reklamu nabízených produktů. Každý, kdo věnoval spoustu času tvorbě webových stránek, chce, aby se o něm vědělo, a má k tomu také konkrétní důvod. Protože v podnikání jde o zisk až na prvním místě, všechny techniky marketingu se v SEO uplatňují, stránky zkrátka musí prodávat. A podobně jako existuje skrytá nebo jinak neetická reklama, která se po zásahu arbitrážní komise musí z médií stáhnout, vyskytují se nedoporučované nebo přímo zakázané metody SEO – např. spamování odkazů nebo klamání vyhledávacích robotů fakeovými texty nebo klíčovými slovy. Využití služeb SEO profesionála je zárukou, že propagace stránek bude čistá a ve stylu fair play. 

 

Nemožné ihned, zázraky do tří dnů? 

Přes počáteční složitosti nastavení vyhodnocovacích a zlepšovacích procesů se výsledky působení SEO začínají projevovat poměrně rychle – v horizontu 3 až 6 měsíců stoupne prudce návštěvnost a ruku v ruce s ní i zisk. Ten se pak obvykle stabilně drží na vylepšené úrovni. Žádný konzultant však nemá v ruce křišťálovou kouli a nemůže dopředu zaručit, jak rychle se investice do SEO vrátí a jak moc se začne vydělávat. Je to totiž docela dřina a záleží hodně na konkrétní situaci a konkurenčním prostředí. Je dobré nenaslouchat planým slibům, ale vyžadovat tvrdá data. Důslednou aplikací algoritmů, na které slyší umělá inteligence, se počáteční nesnáze podaří nakonec téměř vždy.  

Znáte někoho, kdo se živí prostřednictvím SEO? Kolik má práce a kolik si vydělá? Dovedete si představit podnikání založené pouze na internetových kontaktech?